اصفهان، خیابان لاله، خیابان قدس

مشخصات، قیمت و خرید کاشی سنتی فیروزه ای اصفهان در بهترین انواع مدل های پر فروش

خرید انواع کاشی سنتی اصفهان یکی از دغدغه های مشتریان این محصول بی نظیر است. مشتریان محترم خرید انواع کاشی سنتی همیشه سوالات زیادی در این باره دارند، مثلا : قیمت کاشی سنتی چقدر است؟ کاشی سنتی چیست و چه کاربردی دارد؟ کاشی یک جسم سخت مانند سنگ‌ها، سرامیک و فلزات است که از آن برای پوشش کف و سقف یا دیوارها استفاده می‌شود. اصطلاح کاشی ممکن است به هر ساختار کاشی مانندی که به شکل مستطیل باشد اطلاق شود. از این مصالح بیشتر برای پوشش دیوار و سقف استفاده‌شده و ممکن است به‌صورت مربع‌های ساده یا با اشکال پیچیده باشند. جنس کاشی‌های سنتی از سرامیک بوده اما می‌توان از مواد دیگری نیز برای ساخت آن‌ها استفاده کرد. 

صنعت کاشی‌سازی و کاشی‌کاری که پیش‌تر از آن در تزیین معماری ساختمان‌ها و علی‌الخصوص بناهای مذهبی به‌کاررفته، دارای ویژگی‌های خاصی است. این هنرو صنعت از زمان گذشته‌های بسیار دور پرطرف‌دار بوده و امروزه اشکال متفاوتی از آن‌ در بناهای مختلف وجود دارد. با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی‌های مختلف این کاشی‌ها و قیمت کاشی سنتی آشنا کنیم.

خرید انواع کاشی سنتی فیروزه ای اصفهان با قیمت استثنائی

قبل از خرید انواع کاشی سنتی اصفهان بر روی کاشی‌ها ممکن است طرح‌های ساده هندسی، نیم‌دایره، خط منحنی، مثلث و… رسم شده باشد یا نقش‌های متفاوت و متنوع حیوانات و گیاهان بر روی آن باشد. بااین‌حال مهارت هنرمندان و صنعت کاشی کاری در نقش دادن و هماهنگ کردن طرح‌ها، بارزترین موضوعی است که امروزه مورد توجه قرار دارد. لازم است به این‌موضوع اشاره کنیم که هدف کاشی‌ساز و کاشی کار از خلق چنین آثار هنری به‌هیچ‌وجه رفع احتیاجات عمومی و روزمره به تنهایی نیست. بلکه هدف آن‌ها شناخت زیبایی و ارضای تمایلات عالی و مذهبی و انسانی است.

به عنوان یکی از متریال های کف خرید انواع کاشی سنتی فیروزه ای اصفهان یکی از بهترین انتخاب هاست. کاشی های سنتی دارای تنوع زیادی در طرح هستند که باعث چشم نواز شدن محیط می شوند. این محصول به عنوان بهترین گزینه در طراحی و معماری منزل، رستوران، مکانهای پرتردد، فضاهای خارجی و داخلی محسوب می گردد.

خرید کاشی سرامیک سنتی باید از هر جهت مناسب باشد. در مجموعه نما مارک اصفهان طرح کاشی سنتی نامحدود است.  در واقع کاشی سنتی اصیل ترین مصالح در معماری ایرانی است. در سایر کشورها این هنر ایرانی را با انواع کاشی سنتی رنگارنگ و پر نقش و نگار می شناسند. 

عوامل موثر بر قیمت و خرید کاشی سنتی متعدد هستند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. در حال حاضر کاشی سنتی اصفهان دارای طرح ها و اشکال مختلفی است. این متریال با توجه به کیفیت مواد اولیه دارای قیمت های مختلفی است.

تاریخچه کاشی و قیمت خرید انواع کاشی سنتی فیروزه ای

در بحث قیمت خرید انواع کاشی سنتی باید بدانید که اشکال اولیه کاشی‌ها مربوط به دوران قبل‌ از تاریخ هستند. زمانی‌که از خاک رس به‌عنوان مصالح ساختمانی در تمدن‌های اولیه استفاده می‌شد. کاشی‌های اولیه به‌طور زمخت شکل داده‌شده و توان، مقاومت و استقامت کاشی‌های امروزی را نداشتند. مصالح این کاشی‌ها نیز از کف رودخانه‌ها استخراج می‌شدند و سپس در بلوک‌های ساختمانی خاصی فرم داده می‌شدند. پس از آن نیز این مصالح را در آفتاب می‌گذاشتند تا خشک شوند. کاشی‌ سنتی اولیه نیز خام بود. ولی حدود ۶ هزار سال قبل مردم با کنده‌کاری‌های ظریف روی کاشی‌ها و همچنین رنگ زدن آن‌ها، کاشی‌ها را تزئین می‌کردند.

تاریخچه کاشی سنتی اصفهان در ایران

تاریخچه آجر لعابی، کاشی‌های سنتی و دیگر هنرهای تزیینی در ایران به دوران ماقبل تاریخ برمی‌گردد. ایرانیان از گذشته‌های بسیار دور از کاشی برای تزیین بناهای مختلف مذهبی و تاریخی استفاده می‌کردند. اولین نمونه‌های کاشی کاری مربوط به ستون‌های معبدی در بین‌النهرین بوده و مربوط به زمان نیمه دوم قبل‌از میلاد مسیح است. این بناها سنگ‌های رنگی و تزیینات صدف و عاج داشتند و الگوهای هندسی زیبایی در آن‌ها به چشم می‌خورد. این نوع موزاییک کاری‌ها پایه کاشی‌کاری‌های بعدی در ایران بودند.

در ادامه بحث قیمت کاشی سنتی باید بدانید که تزیینات به‌جامانده از دوران هخامنشیان نیز نشان می‌دهد که با آجرهای لعاب‌دار رنگین و منقوش بدنه بناهای شوش و تخت‌جمشید را آراسته‌اند. نمونه‌های دیگری نیز از کاشی‌های لعاب‌دار مصور که دارای نقوش حیوانات خیالی مانند گریفن و سیمرغ هستند نیز طی حفاری‌هایی که انجام شد به دست آمد. قطعات متنوعی که مربوط به زمان هخامنشیان است، در حال حاضر در موزه لوور و دیگر موزه‌های معروف نگهداری می‌شوند.

لعاب دهی در دوران اشکانیان نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد و پیشرفت قابل‌توجهی داشت. از لعاب یک‌رنگ در این دوران برای پوشش سطح خارجی و جداره داخلی ظرف‌ها استفاده می شد. به‌تدریج در این دوران استفاده از لعاب‌های سبز و آبی فیروزه‌ای رونق قابل‌توجهی پیدا کرد.

در ادامه بحث قیمت کاشی سنتی باید بدانید که در زمان ساسانیان هنر و صنعت دوران هخامنشیان ادامه پیدا کرد و کاشی‌هایی با همان شیوه و لعاب ضخیم‌تر رایج شدند. انواع متعددی از این کاشی‌ها که ضخامت آن‌ها حدود یک سانتی‌متر بود در کاشی‌های بیشابور (نیشابور) و فیروزآباد یافت شد. کیفیت نقوش موزاییک‌های کشف شده  در بیشاپور نشان‌دهنده ادامه سبک و هنری است که در دوره اسلامی به شیوه معرق در کاشی‌کاری و کاشی‌سازی تجلی پیدا کرده‌است. پس‌از ظهور اسلام در ایران نیز هنر کاشی‌کاری به اوج خود رسید و یکی از مهم‌ترین هنرها برای تزئین بناهای مذهبی بشمار می‌رفت.

فروش ویژه کاشی سنتی اصفهان
فروش ویژه کاشی سنتی اصفهان در مجموعه نما مارک با قیمت استثنایی فراهم شده است

قیمت خرید انواع کاشی سنتی فیروزه ای در طرح ها و مدل های مختلف

کاشی سنتی دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن‌ها برای ساخت بناهای تاریخی مهم گذشته استفاده شده‌اند. ما سعی داریم در ادامه شما را با انواع کاشی‌های سنتی آشنا کنیم:

 کاشی سنتی زرین‌فام

کاشی‌هایی که به رنگ طلایی یا سبز تهیه می‌شوند، کاشی زرین‌فام نامیده می‌شوند. این کاشی‌ها بسیار محکم بوده و درجه پخت کمتری دارند. برای ساخت این نوع کاشی‌ها، روی کاشی را با لعاب سفید قلع پوشانده و بعد آن را حرارت می‌دهند. بعد از حرارت دادن نیز کاشی را با کلراید فلزات نقاشی می‌کنند. سپس کاشی را داخل کوره قرار داده و تا زمانی‌که دمای آن به دمای ذوب نزدیک شود نگه می‌دارند.  موقع ایجاد دود در کوره به احیا و ایجاد نقوش قهوه‌ای که بعدا طلایی سبز می‌شوند، می‌پردازند. معمولاً این نوع کاشی بیشتر در ری، کاشان، گرگان، نیشابور و ساوه تهیه می‌شده‌است.

در ادامه بحث قیمت کاشی سنتی باید بدانید که کاشی‌های زرین‌فام از معروف‌ترین انواع کاشی‌های سنتی تزئینی هستند که در بناهای بعد از اسلام هم استفاده شدند. این نوع کاشی‌ها سبزرنگ بوده و برای تولید آن‌ها نیز علاوه‌بر گل سفالگری از سنگ چخماخ و ماده گدازنده نیز استفاده می‌شد. این کاشی‌ها در شکل‌های ستاره‌ای، هشت پر، شش‌پر، چهارگوش، صلیبی، هشت‌ضلعی، دایره‌ای یا اشکال غیر هندسی تولید می‌شدند.

کاشی سنتی معرق

کاشی‌معرق قطعات بزرگ و کوچک بریده‌شده ای هستند که بر اساس نقش‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تراشیده می‌شوند و در کنار یکدیگر با نظم خاصی قرار می‌گیرد. پس‌از قرار گرفتن این قطعات در کنار یکدیگر درنهایت یک قطعه بزرگ تشکیل می‌شود. این سبک از کاشی‌های سنتی از زمان‌های گذشته بین اروپائیان به موزائیک معروف بود. برای ساخت کاشی‌های معرق معمولاً از رنگ‌های آبی تیره، سفید، سبز، فیروزه‌ای و پرتغالی استفاده می‌شد. کارگاه‌های تولید این نوع کاشی‌ها نیز معمولاً در مشهد، اصفهان و تا حدودی در تهران بودند.

در ادامه بحث قیمت کاشی سنتی باید بدانید که بعد از گلبری‌ها و سوهان زنی لازم برای ساخت این کاشی‌ها، نوبت به چیدن و چسباندن کاشی روی قالب اصلی می‌رسد. کاشی سازان این کار را برحسب شماره‌هایی که روی کاشی‌ سنتی قرار دارد انجام می‌دادند. کاشی کار برای نصب کاشی نیز ابتدا باید از خشک شدن آن اطمینان حاصل کند. سپس آن را به کمک سیمان، ملات مخصوص، ماسه و آب به دیوارها می‌چسباند. 

بعد از تمام شدن کار نیز طرح را تمیز می‌کنند و ایرادات آن را برطرف می‌کنند. معرق‌کاری یکی از بهترین و پرطرف‌دارترین انواع کاشی‌کاری در ایران محسوب می‌شود که علاوه‌بر ساخت بناهای تاریخی و مساجد، برای تزئین قاب عکس، دیوارهای خانه، تزیین آینه و فضاهای مشابه استفاده می‌شود.

در گذشته بعضی از کاشی‌های طرح‌دار سنتی را که دارای اشکال مختلف مانند گل و نوشته‌های قرآن بودند را به کمک کوره‌های برقی کوچک یا کوره‌های سنتی می‌پختند. روند تولید این کاشی‌ها نسبت‌به دیگر کاشی‌هایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، ساده‌تر بود. برای تولید آن‌ها معمولاً از گل و خاک استفاده می‌کردند و به کمک آب طرح‌های مختلفی روی آن‌ها ایجاد می‌کردند. سپس آن‌ها را مجدد داخل کوره‌ها قرار می‌دادند تا پخته‌شده و رنگ روی آن‌ها ثابت شود. سپس این کاشی‌ها را برای مقاصد مختلف استفاده می‌کردند.

کاشی سنتی معقلی

در ادامه بحث قیمت کاشی سنتی باید بدانید که کاشی‌های معقلی ابعاد بسیار کوچکی دارند و از کنار هم قرار دادن آن‌ها در کنار یکدیگر، کار معقلی انجام می‌شود. گاهی اوقات این کاشی‌ها را با آجرها نیز ترکیب می‌کنند که این کار باعث می‌شود از انبساط و انقباض آن‌ها جلوگیری شده و درنتیجه مقاومت آن‌ها در سرما و گرما افزایش پیدا کند. این مقاومت بالا باعث می‌شود که از پریدن و خرد شدن لعاب کاشی جلوگیری شود. انواع خطوط مستقیم در محورهای افقی و عمودی و مورب و همچنین با زاویه‌ی ۴۵ درجه نیز در کاشی‌کاری معقلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 معمولاً اگر قرار به استفاده از خطوط کوفی بنایی در تزئین ساختمان باشد، همراه با آن از کاشی‌ سنتی معقلی نیز استفاده می‌شود. از این سبک کاشی‌کاری برای ساخت مساجد مشهد، آرامگاه محمد محروق در نیشابور، سر مسجد ماردین در ترکیه و مسجد جامع اصفهان استفاده می‌شد. کاشی‌کاری معقلی مانند انواع دیگر کاشی‌کاری به یک طرح اولیه نیاز دارد. برای طرح این کاشی نیز از خطوط نوشته‌های کوفی زاویه‌دار و همچنین خانه‌های شطرنجی استفاده می‌شود.

کاشی سنتی بنایی

یکی دیگر از بهترین انواع کاشی‌های سنتی، کاشی بنایی است که در عصر صفویان طرف‌داران بسیار زیادی پیدا کرد و به نقطه اوج خود رسید. این کاشی دارای طرح‌های هندسی بوده و از تلفیق اشکال هندسی با مساحت ۴ تا ۸ ساخته می‌شد. طرح‌های این نوع کاشی‌ها بسیار شبیه به خاتم است اما تفاوت آن‌ها با خاتم این است که در خاتم فقط از شکل‌های مثلث استفاده می‌شود اما در کاشی بنایی هم از اشکال مثلث و هم از اشکال مربع برای تزئین و طراحی کاشی‌ها استفاده می‌شود. طرح‌های کاشی بنایی برای خود اسم‌ورسم خاصی دارند. مثلا معروف‌ترین آن‌ها کند و کلیل نام دارد.

کاشی سنتی مینایی

در ادامه بحث قیمت کاشی سنتی باید بدانید که تزئین این نوع کاشی‌ها با طرح‌های اسلیمی، گیاهی و ختایی است. این کاشی‌ها معمولاً آبی‌رنگ بوده و در ساخت بناهای قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. استفاده از آن‌ها معمولاً در نماهای بیرونی ساختمان متداول بود. کاشی مینایی یکی از زیباترین هنرهای تزئینی است که در بناهای قدیمی ایران مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از توریست‌ها را به خود جذب می‌کند. از رنگ آبی این کاشی‌ها بیشتر برای ساخته بیرون بناها و مناره‌ها استفاده می‌شد.

طرح‌های مورد استفاده در کاشی‌های مینایی شامل نقش‌های تذهیب، گل و برگ، خطوط منحنی درهم‌پیچیده، پرندگان، نقش‌های اسلیمی و نقاط ریز و درشت یا خطوط مورب بودند. همچنین طرح‌های دیگری که ممکن است در کاشی‌های مینایی ببینید، مجموعه‌ای از آیات قرآنی و کلمات عربی هستند که به ائمه معصومین مربوط می‌شوند. 

به‌عنوان مثال آیه شریفه صلوات، و ان یکاد و یا سوره‌های کوتاه قرآن بر روی این کاشی‌ها نوشته‌شده و اطراف آن‌ها نیز با نقش‌ها و طرح‌های مختلف به زیباترین نحو ممکن تزیین می‌شود. معروف‌ترین رنگ‌هایی که در کاشی سنتی مینایی بکار می‌روند، طیف رنگ‌های آبی روشن، آبی تیره، زرد، قرمز، سبز، قهوه‌ای، سفید، مشکی و فیروزه‌ای هستند.

کاشی سنتی هفت رنگ

در ادامه بحث قیمت کاشی سنتی باید بدانید که کاشی هفت‌رنگ نیز ازجمله معروف‌ترین کاشی‌های سنتی است که در دوران قاجار طرف‌داران بسیار زیادی داشت. این کاشی کیفیت کمتری نسبت‌به دیگر انواع کاشی‌های قبلی دارد. اما تحت تأثیر مدرنیته ایران قرار گرفته‌است. کاشی هفت‌رنگ تلفیقی از خشت‌های ظریف لعاب‌دار است که هر کدام از آن‌ها دارای یک طرح کلی بوده و معمولاً داری هفت‌رنگ متداول هستند. این هفت‌رنگ عبارت‌اند از: فیروزه‌ای، لاجوردی، زرد، قرمز، سیاه، سفید، حنایی.

 از جمله مراکز تهیه این نوع کاشی‌ها نیز می‌توانیم به اصفهان، مشهد و تا حدودی تهران اشاره کنیم. این نوع کاشی‌ها از دوران صفویه تا به امروز به یادگار مانده‌اند و از گذشته تابه‌حال در ساخت بناهای تاریخی، مقبره‌ها و مساجد کاربرد داشته‌اند. این نوع کاشی‌ها معمولاً کاربرد بیشتری نسبت‌به دیگر انواع کاشی‌های سنتی دارند و دلیل آن‌هم این است که رنگ‌های آن‌ها بسیار متنوع بوده و می‌توان از نقوش اصیل ایرانی در آن‌ها استفاده کرد.

در ادامه بحث قیمت کاشی سنتی باید بدانید که برای نصب کاشی کاشی‌های هفت‌رنگ نیز معمولاً از ملات سیمان و آب استفاده می‌شود. به‌همین دلیل مقاومت این نوع کاشی‌ها بسیار بالا بوده و در برابر رطوبت مشکلی ندارند. ابعاد کاشی‌های به‌کاررفته در این نوع کاشی‌کاری معمولاً ۲۰* ۲۰ سانتی‌متر است. اما معمولاً برای کاشی‌کاری مساجد و گنبدها از کاشی‌هایی با ابعاد ۷.۵*۱۰ یا ۱۰*۲۰ استفاده می‌شود. 

برای انجام کاشی‌کاری هفت‌رنگ، ابتدا باید طرح را روی کاغذ بکشند. پس‌از آن خطوط را سوراخ کرده و به کمک زغال روی کاشی مورد نظر موردنظر ثبت می‌کنند. پس‌از این مرحله نیز با استفاده از لعاب، شیر و اکسید منگنز کار قلم گیری و چسبیدگی را انجام می‌دهند و سپس نوبت به رنگ‌آمیزی کاشی هفت‌رنگ می‌رسد.

کاشی‌ سنتی مقرنس

مقرنس‌کاری یکی دیگر از مهم‌ترین هنرهای تزیینی معماری است که از آن برای آرایش دادن ساختمان‌ها استفاده می‌شود. به عبارت بهتر مقرنس‌کاری شامل طبقاتی است که روی‌هم ساخته می‌شوند و به‌تدریج از یک‌شکل هندسی به یک‌شکل هندسی دیگر تبدیل می‌شوند. این نوع کاشی‌کاری یکی از مهم‌ترین عناصر تزئینی در معماری سنتی ایران محسوب می‌شود که از آن در زیباسازی بناها، مساجد، مقبره‌ها و اماکن مذهبی موجود در ایران استفاده شده‌است.

در ادامه بحث قیمت کاشی سنتی مقرنس باید بدانید که استفاده از کاشی سنتی برای مقرنس کاری شباهت بسیار زیادی به لانه‌ی زنبور داشته و برای ایجاد تغییر شکل هندسی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است. تاریخ مقرنس‌کاری در ایران به دوران قبل‌از اسلام و پیش‌از دوران هخامنشیان بازمی‌گردد. ازجمله هنر مقرنس‌کاری که مربوط به دوره هخامنشیان است، می‌توانیم به آتشگاه پاسارگاد اشاره کنیم. 

بعد از ورود اسلام به ایران نیز این کاشی کاری توانست هویت خود را حفظ کند و در ساخت بناهای فوق‌العاده‌ای مانند گنبد کاووس، آرامگاه شاه‌اسماعیل، تزئین و ساخت گنبدها و… به کار رفت. مسجد جامع اردستان، مسجد نائین، مسجد جامع زواره، مسجد جامع گلپایگان و مسجد حیدریه قزوین نیز از نمونه‌های زیبای مقرنس‌کاری در معماری ایرانی هستند.

کاشی‌ سنتی مشبک

این نوع کاشی‌کاری نیز دارای طرح‌های پیچیده‌ای بوده که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و از آن‌ها برای تزیین محراب استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید از کاشی مشبک به‌عنوان پنجره در دیوارهای مشرف نیز استفاده کنید. اینکار باعث می‌شود که نور لازم به داخل اتاق تابیده شده و از اشراف خانه به بیرون نیز جلوگیری شود. بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مقبره جعفر اصفهانی و مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان نیز از زیباترین نمونه‌های کاشی‌کاری مشبک محسوب می‌شوند.

خرید بهترین محصولات کاشی سنتی در طرح و رنگ و سایزهای مختلف

مزایای خرید انواع کاشی سنتی فیروزه ای اصفهان در معماری سنتی ایرانی

مزایای استفاده از این نوع کاشی‌ سنتی بسیار زیاد بوده و همین عامل باعث شده تا بسیاری از افراد برای نمای بناها از کاشی هفت‌رنگ استفاده کنند. از جمله مزایای استفاده از این کاشی‌ها می‌توان به تولید کاشی با هزینه کمتر، رهایی نقاشان و استادان از محدودیت اشکال هندسی، صرفه‌جویی در زمان ساخت و به تصویر کشیدن مناظر مختلف روی خشت‌های پخته‌شده اشاره کرد.

در ادامه بحث قیمت خرید انواع کاشی سنتی باید بدانید که یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که باعث توسعه کاشی هفت‌رنگ شد، این بود که تزیین مسجد جامع عباسی اصفهان که مساحتی حدود ده‌هزار متر مربع را شامل می‌شد، به شیوه کاشی‌کاری معرق ممکن نبود و به‌همین دلیل از کاشی هفت‌رنگ در تزیین این بنا استفاده شد. یکی دیگر از پدیده‌های جالب، استفاده از رنگ زرد در نقوش این کاشی بود. این رنگ به میزان بسیار زیادی در مدرسه چهارباغ اصفهان به کار برده شد. با استفاده از این شیوه نقاشان و هنرمندان قادر بودند که:

از نظر اقتصادی هزینه کمتری برای کاشی‌کاری بپردازند. از نظر ساخت نیز نسبت‌به دیگر کاشی‌ها به زمان کمتری نیاز داشتند.

باوجود تمامی این مزایا کاربرد کاشی هفت‌رنگ از اواخر دوره تیموری معمول گردید و تا دوره قاجار نیز ادامه داشت. متأسفانه در دوره‌ی متأخر نیز این نوع شیوه تزیین از نظر رنگ و کیفیت ساخت به‌استثنای چند مورد، سیر نزولی پیدا کرد.

 برای ساخت کاشی‌های مشبک، سفال‌های لعاب داده‌شده را بر اساس طرح‌های اصلی برش داده و آن‌ها را کنار یکدیگر قرار می‌دهند. از این کاشی‌ها در معماری بناهای تاریخی مانند حمام‌ها، بازارهای سنتی و مساجد مختلف نیز استفاده می‌شد. این نوع کاشی‌کاری سنتی علاوه‌بر ساخت در و پنجره و روزنه‌های آن، در ساخت بناهای قدیم به وفور مورد استفاده قرار می‌گرفتند که ما در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ضخامت بیشتر

در ادامه بحث قیمت خرید انواع کاشی سنتی باید بدانید که ضخامت این کاشی‌ها بسیار بیشتر از کاشی‌های معمولی بوده و درجه استحکام آن‌ها نیز بیشتر است. این‌موضوع باعث شده تا یکی از پرطرف‌دارترین کاشی‌ها برای تزیین بنا باشند و به راحتی جایگزین کاشی‌های معمولی شوند. اگر دوام کاشی سنتی برای شما مهم است توصیه می‌کنیم از این کاشی‌ها برای ساخت بنای خود استفاده کنید تا علاوه بر دوام بالای آن، از زیبایی و نمای سنتی این کاشی‌ها نیز بهره مند شوید.

نور را به‌خوبی عبور می‌دهند

این کاشی‌ها به طوری ساخته شده‌اند که به‌خوبی می‌تواند نور را از خود عبور دهند. عبور نور از روزانه‌های این کاشی‌ها بسیار زیبا و خیره کننده بوده و به خوبی می‌تواند نور مورد نیاز منزل در طول روز را تامین کند.

تهویه هوا

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت این کاشی‌ها با دیگر انواع کاشی‌های سنتی، تهویه هوا است. این کاشی‌ها و طرح‌های خاصی که دارند و شیوه خاصی که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، اجازه عبور هوا را داده و در تهویه هوا نقش مؤثری دارند. این موضوع باعث شد تا در گذشته به میزان زیادی از این کاشی‌ها برای ساخت بناهای مختلف استفاده شود.

استفاده در حمام‌ها و بازارها

از این کاشی‌ها معمولاً در بناهای به‌جامانده از گذشته مانند حمام‌ها، بازارها، پنجره و روزنه، سفال یا گچ و… استفاده شده است.

کنترل کردن باد و طوفان در گذشته

در ادامه قیمت کاشی سنتی باید بدانید که در گذشته از این نوع کاشی‌ها برای کنترل باد طوفان استفاده می‌شدند که در نوع خود حیرت‌انگیز بودند. به همین دلیل پنجره‌های دارای کاشی مشبک در مناطقی که طوفان شدید می‌وزد بیشتر یافت می‌شوند.

 

آشنای با دیگر انواع کاشی سنتی فیروزه ای اصفهان

علاوه بر کاشی‌هایی که تا اینجای مقاله نام بردیم، أنواع دیگری از کاشی‌های سنتی نیز وجود دارند که کمتر شناخته شده هستند. از جمله آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاشی مهری: این نوع کاشی با تهیه مهر کنده کاری شده و سپس قالب گیری آن انجام می‌شود.
  • کاشی نره‌ای: این نوع کاشی از کاشی معمولی سنتی ضخیم‌تر بوده و معمولا از آن برای ساخت گنبدها استفاده می‌شود.
  • کاشی پیش‌بر: این نوع کاشی نیز یکی از پرطرفدارترین أنواع کاشی‌ سنتی است که با چوب و فلز تهیه شده و گاهی نیز به صورت خام مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کاشی زیر رنگی: برای ساخت این کاشی ابتدا لعاب زده و داخل کوره می‌گذارند، پس از آن دوباره لعاب زده و مجدد داخل کوره قرار می‌دهند. پس از آن کاشی را بیرون آورده و بعد از تلفیق و برش برای بار سوم لعاب کاری کرده و داخل کوره می‌گذارند.

عوامل مؤثر بر قیمت کاشی سنتی

عوامل مختلفی بر قیمت خرید انواع کاشی سنتی تاثیر دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به نوع و جنس کاشی، برند سازنده، مساحت کارگاه، سختی کار کاشی‌کاری و… اشاره کرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق در مورد قیمت این کاشی‌ها و دریافت پاسخ سوالات خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

چکیده مقاله خرید انواع کاشی سنتی فیروزه ای

کاشی‌های سنتی اهمیت بالایی در اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی داشته و از گذشته‌های دور در بناهای تاریخی ایرانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ما در این متن سعی داشتیم شما را با دوره‌های تاریخی که هنر کاشی کاری در آن‌ها به اوج خود رسید آشنا کنیم و همچنین به معرفی انواع آن پرداختیم. هر کدام از این کاشی‌ها زیبایی خاص خود را داشته و کاربردارهای مخصوصی داشتند. به عنوان مثال از کاشی کاری مقرنس برای ساخت فضاهای چند بعدی استفاده می‌شد و کاشی‌های مشبک نیز برای تهیه هوا و تامین نور خانه مناسب بودند.

همان طور که در این مقاله توضیح دادیم کاشی کاری بخش مهمی از فرهنگ اصیل ایرانی بوده و کاشی سنتی بسیاری از توریست‌های جهان را جذب خود می‌کند. شما برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت پاسخ سوالات خود درمورد قیمت خرید انواع کاشی سنتی می‌توانید با کارشناس ما تماس بگیرید و مطابق با نوع کاشی مورد نظر شما و مساحت کلی، از محدوده قیمت‌ها اطلاع پیدا کنید.

Call Now Buttonتماس با کارشناس فروش